TT Vasumweg 114
1033 SH
Tel. 088 - 6464696
Fax. 020 - 4630498
Email: info@pcl.nl
leftTop

Your Personal Drive


Leasecalculator


Occasions


Fleetdesk


leftBottom
 
rightTop
rightTop

Bel ons voor een persoonlijke intake.

Of vul hier ons
online intakeformulier in!
 
rightBottom
 
contentTop
Wat doe je aan een oververhitte motor?

Wat doe je aan een oververhitte motor?

Wat doe je aan een oververhitte motor?

Wat doe je aan een oververhitte motor?

Er staat ons opnieuw warm zomerweer te wachten. Dat is natuurlijk heerlijk, maar het kan voor autoproblemen zorgen.

Warmte is energie. Als de motor meer brandstof krijgt dan hij kan benutten, voert hij de overtollige energie af als warmte. Wanneer je, tijdens je vakantie met een caravan achter de auto, in de bergen rijdt, houd dan niet vast aan het nieuwe rijden! Je gaat dan in een te hoge versnelling naar boven en zal merken dat je het gaspedaal helemaal in moet trappen, zonder dat je sneller gaat rijden. Je zult vervolgens de temperatuurmeter in een verontrustend tempo naar het rood zien lopen.

Eenvoudige remedie
Gelukkig is de remedie eenvoudig: terugschakelen. Het is met een caravan niet vreemd als je bij een echt steile helling in zijn één met 40 km/u naar boven gaat. En dan mag de motor best loeien, dat is in dit scenario een gezond teken. De temperatuurmeter gaat dan wel omhoog, maar veel minder snel dan in een hogere versnelling. Sterker nog: ondanks het hoge toerental zal de auto minder brandstof verbruiken, je gooit immers minder brandstof weg aan warmteverlies.

Zelfde versnelling naar boven en naar beneden
Als je diezelfde helling naar beneden rijdt, die dat dat dan ook in de eerste versnelling. Dat geeft controle: als je het gas loslaat, remt het span nog enigszins af op de motor. En de temperatuurmeter: die daal!. Onderaan een lange helling kan een motor behoorlijk afgekoeld zijn.

Wat als motor toch te warm wordt?
Mocht de motor ondanks al deze maatregelen toch nog te warm worden, schakel dan alle niet-essentiële energieverbruikers uit: de airco, de verlichting, eventuele andere verwarmingsapparaten en stroomverbruikers. De verwarming mag op zijn warmste stand en de ventilator moet op zijn hoogste stand. Jawel, midden in de zomer. En alle ramen van de auto moeten dan ook open. Zo pomp je namelijk overtollige warmte van de motor door de kachel naar buiten.

Blijft de meter dan toch nog in het rood of erger - komt er stoom (witte rook) onder de motorkap vandaan en ruikt het alsof je al de hele dag met een stoomstrijkijzer bezig bent, zet je auto dan aan de kant. Motor uit, motorkap open en vooral overal afblijven. Als je in deze omstandigheden de radiateurdop los draait, zal door de plotselinge drukverlaging in het koelsysteem de vloeistof kokend naar buiten spuiten, met kracht. Handen en armen die in de weg van deze vulkaanuitbarsting zitten, zullen dat bezuren.

Wacht op de Wegenwacht, of tot de motor is afgekoeld. Laat hem dan rustig even draaien en luister hoe hij klinkt. Als alles normaal lijkt, meteen weer uitzetten, weer even wachten en dan de radiateur of beter: het expansievat bijvullen. Tenzij je dat nog nooit hebt gedaan, wacht dan op deskundige hulp. In de zomer kan kraanwater voor nood gebruikt worden, maar laat dat bij de garage wel weer vervangen door koelvloeistof .


 

Terug naar nieuwsoverzicht
 
 
contentBottom
 
 
Personal Car Lease     TT Vasumweg 114     1033 SH Amsterdam     Disclaimer     Sitemap      Links
Home

© 2013 Personal Car Lease - 088 - 6464696